Airports are more like palaces and amusement parks!

Miniseminaari FUTUaeroport III


Tapahtuman tiedot
Tapahtuma
Missä kävit?

Helsinki-Vantaan lentokenttä

Kenet tapasit?

VA Heikkinen, Pasi Tuominen, Fernando Perez-Peña, Ville Haapasaari ja Jukka Isomäki

Kuka järjesti?

HAAGA-HELIA


Sisältö ja ajatukset
Mitä aiheita käsiteltiin?

Tulevaisuuden lentokenttää

Millaisia ideoita, ajatuksia ja huomioita sinussa syntyi? Miten hyödyit?

Lentokentät kuten myöskään muut palvelupaikat eivät ole enää samanlaisia staattisia lokaatioita kuin ennen vaan ovat aivan uudenlaisia palvelukeitaita, joissa ihmiset kokevat asioita, eivät ainoastaan kuluta palveluita ja osta tuotteita!

Arviointi (1-5)
5

5.3.2015 järjestettiin Helsinki-Vantaan lentokentällä FUTUAeroport III -miniseminaari. Siellä julkaistiin VA Heikkisen ja Pasi Tuomisen FUTUAeroport III-raportti, jossa pyritään kokoamaan visioita miltä tulevaisuuden lentokentät näyttävät ja erityisesti miltä näyttää Helsinki-Vantaan lentoasema tulevaisuudessa. Nykyään lentoasema on pieni omassa kokoluokassaan ottaen huomioon sen läpi kulkevan matkustajamäärän. Tavoitteena on kasvattaa kentästä vuoteen 2020 mennessä yksi halutuimmista vaihtokentistä matkalla Euroopasta Aasiaan ja toisinpäin. Lisäksi matkustajamäärä tulee nousemaan 20 miljoonaan. Se tarkoittaa että kentän on pakko kasvaa kokoa ja uudenlaisia ratkaisuja teknologia huomioiden on pakko löytää. Perinteisillä keinoilla ei voi saavuttaa suurta suosiota ja erilaisuutta muiden kilpailevien lentokenttien joukossa. 

Lentoaseman johtaja Jukka Haapasaari kertoi valtion suuresta satsauksesta Finaviaan ja samalla yhtiön mahdollisuuksista kehittää omaa liiketoimintaansa ympäri Suomea, mutta erityisesti Helsinki-Vantaalla. Suuri investointi mahdollistaa myös nykyisen terminaalin huomattavan laajennuksen ja erilaisia parannustoimenpiteitä ympäri terminaalia. Lentoasemasta tullaan kehittämään uusi keskus Vantaalle, joka ei ole ainoastaan lentoasema, vaan myös paikka täynnä erilaisia palveluita joita vantaalaiset voivat käyttää joka päiväisessä elämässän. Lisäksi kentällä on muuttumassa esimerkiksi yritykset, jotka tarjoavat palveluitaan tai tuotteitaan. Suuri panostus tullaan tekemään aasialaisiin ja samalla myös matkustajiin, jotka haluavat kuluttaa ja käyttävät luksustuotteita. Erilaisille segmenteille tarjotaan erilaisia palveluita ja tuotteita juuri heidän tarpeidensa mukaisesti. 

World Duty Free Group ottaa haltuunsa kaikki kentän verovapaat myymälät ja he haluavat samalla keskittyä parantamaan asiakaskokemuksia erilaisin uudistuksin. He panostavat tunteisiin, sillä tutkimuksen mukaan 86% asiakkaista ostaa jotakin, jos he ovat hyväntuulisia. Hyvinvointi ja onnellisuus lisäävät myös käytettyjen eurojen määrää liikkeissä. Teknologia on erittäin tärkeä osa WDGF:n liiketoimintaa ja tulevaisuuden liiketoimintaa. Samalla he haluavat myös hyödyntää asiakkaita, jotka ovat verkottuneita erilaisissa sosiaalisissa medioissa. Myymälöistä pyritään kehittämään lounge-tyyppisiä tiloja joissa conciergeltä voi kysyä neuvoa ja apua löytääkseen juuri etsimänsä tuotteen.

Avainsanat

Virta

sunnuntai 29. toukokuuta 2016

Jarno Iiskola aineisto päivitetty.
29.5.2016 19:05
Jarno Iiskola uusi aineisto lisätty
29.5.2016 18:21