Konversio-optimointi-muuta verkkokaupan ruuhka ostaviksi asiakkaiksi

Kaisa Kiviluoto

Verkkokaupan yleinen kuvaus on esitelmöijän mukaan tapahtuma, joka on digitaalisen markkinoinnin tavoitteena. Verkkokaupan konversio tarkoittaa vierailevan asiakkaan suhdetta ostoksen tekeviin asiakkaisiin, hylätyt ostokset versus ostetut ostoskorit, keskiostoksen määrää sekä verkkokauppaan palaavien asiakkaiden prosenttiosuutta. Yksinkertaistettuna verkkokauppa pyrkii luomaan parhaan mahdollisen ostokokemuksen asiakkaalle. Hakukoneoptimointi kannattaa tehdä osin jopa itse, pelkkä pintaraapaisu ei riitä. Optimoinnissa täytyy olla otsikkotägit (pääotsikko ja alaotsikko) ja title-tekstit kunnossa. Linkitykset kaupan sisältä ja ulkopuolelta tuotteesta tuotteeseen kasvattavat lisämyyntiä. Tuotekuvien täytyy olla selkeitä ja informatiivisia. Alennuksilla saadaan lisää asiakkaita. Ne markkinoivat tuotetta ja sitouttavat asiakkaan. Seuraavaan tilaukseen voi luvata 10%:n alennuksen, mikä voi houkutella palaamaan samaan verkkokauppaan. Tuotekuvausten täytyy olla paitsi informatiivisia, myös itse kirjoitettuja, aktiivisia ja persoonallisia. Ostoskorin visuaalinen ilme on tärkeää verkkokaupan menestymisen kannalta. Sivun siirrettävyys (=lisää ostoskoriin) täytyy olla helppoa, sivulla ei saa olla välivaiheita. Yhden sivun ostoskori on kaikkein paras; se on selkeä, siinä on luonteva eteneminen, sivuilta on helppo palata tekemään muutoksia ja tuotetietous, toimitustapa sekä maksutapa ovat selkeästi nähtävissä. Sivulla ei saa olla myöskään erillisiä sivulatauksia. Verkkokauppojen hylkäysprosentti on peräti 60-70. Se kertoo asiakkaan kiireestä tai sivulla ei ole tallennusmahdollisuutta myöhempää käyttöä varten. Julkisuudessa esiintyvä negatiivinen kirjoittelu tuotteesta voi sekin olla hylkäyksen syy. Hyvänä keinona Kiviluoto pitää ostoskorin tallentamista sähköpostiin tai asiakastiliin. Asiakastiliä hän suosittelee käyttämään silloin, jos tilaa samalta toimittajalta useasti. Asiakkaalle toimitustavalla on merkitystä. Sivuilla tulee olla merkintä kattavista toimitustavoista, toimitusajasta ja toimitushinnoista jo tuotekuvauksissa. Palautusehdot tulee myös olla näkyvissä muutenkin kuin pienellä tekstillä erillisissä toimitusehdoissa. Ilmainen palautus helpottaa ostopäätöstä. Mikäli palautus on hintavaa, mutta tarpeellista, se kannattaa mainita. Asiakaspalvelu nähdään joskus pakollisena Kiviluodon mukaan, mutta se helpottaa asiointia, antaa hyvän ja luotettavan tunnelman ja se luo positiivisen mielikuvan asiakkaalle. Verkkokaupassa laiteyhteensopivuus on sekin tärkeää. Mobiililaitteiden käyttö tulee yleistymään entisestään, ostotilanteet muuttuvat liikkuviksi ja niiden osuus verkkokaupasta oli vuonna 2015 USA:ssa 30%, Englannissa 44% ja Japanissa jo yli 50%. Loppupäätelminä Kiviluoto kehottaa tekemään ostamisesta helppoa verkkokaupassa. Sivuilla tulee olla hyvät tuotekuvaukset ja kategoriat, tuotteet on helppo siirtää ostoskoriin, ostoskoria on helppo käyttää ja toimitustapa on asiakkaalle sopiva. Palautusten tulee toimia joustavasti ja asiakaspalvelun on oltava hyvää!


Tapahtuman tiedot
Tapahtuma
Verkotu ja menesty
Missä kävit?

Webinaari-tallenne 24.9.2015. Kuunneltu 19.10.2016

Kenet tapasit?

Kaisa Kiviluoto

Kuka järjesti?

Paytrail Oyj


Sisältö ja ajatukset
Arviointi (1-5)
3

Virta

keskiviikko 19. lokakuuta 2016

Kirsi Koivunen uusi aineisto lisätty
19.10.2016 15:23