How to Beat Self-Doubt in 5 Seconds - Mel Robbins 2.11.2017. Ted talks

Lisääjä
Virpi Johansson, virpijohansson@hotmail.com
Lisäysaika
21.4.2018 19:07

Robbins kertoo viiden sekunnin säännöstä. Tämä sääntö on levinnyt jopa valmentavaan johtamiseen, sillä olen itse kuullut siitä valmentavan esimiestutkinnon puitteissa. Robbins eli elämässään hyvin synkkää ajanjaksoa, jolloin työ, avioliitto, oman kehon suhde olivat kaikki pielessä. Hän ei saanut itsestään mitään muuta kuin negatiivisuutta irti, erityisen vaikeaa oli aamuisin nousta sängystä ylös, sillä masennut ja huonot ajatukset estivät sen. Mistään ei löytynyt positiivista.

Hän päätti kokeilla rakettilaukaisulle ominaista lähtölaskentaa, 5-4-3-2-1. Seuraavana aamuna, kun kello soi, hän alkoi taas kuulla päässään ne negatiiviset ajatukset, syyt olla nousematta sängystä. Yhtäkkiä hän päättikin lopettaa ajattelun ja kuulla mielessään vain lähtölaskennan, 5-4-3- - ja hän nousi ylös. Laskenta lopetti negatiiviset ajatukset kesken, ne eivät päässeet valtaamaan hänen pääkoppaa kokonaan, vaan oli aika siirtyä ajattelusta tekoihin.

How to Beat Self-Doubt in 5 Seconds

Mel Robbins 2.11.2017.

Ted talks

Robbins kertoo viiden sekunnin säännöstä. Tämä sääntö on levinnyt jopa valmentavaan johtamiseen, sillä olen itse kuullut siitä valmentavan esimiestutkinnon puitteissa. Robbins eli elämässään hyvin synkkää ajanjaksoa, jolloin työ, avioliitto, oman kehon suhde olivat kaikki pielessä. Hän ei saanut itsestään mitään muuta kuin negatiivisuutta irti, erityisen vaikeaa oli aamuisin nousta sängystä ylös, sillä masennut ja huonot ajatukset estivät sen. Mistään ei löytynyt positiivista.

Hän päätti kokeilla rakettilaukaisulle ominaista lähtölaskentaa, 5-4-3-2-1. Seuraavana aamuna, kun kello soi, hän alkoi taas kuulla päässään ne negatiiviset ajatukset, syyt olla nousematta sängystä. Yhtäkkiä hän päättikin lopettaa ajattelun ja kuulla mielessään vain lähtölaskennan, 5-4-3- - ja hän nousi ylös. Laskenta lopetti negatiiviset ajatukset kesken, ne eivät päässeet valtaamaan hänen pääkoppaa kokonaan, vaan oli aika siirtyä ajattelusta tekoihin. Hän siirtyi makuuhuoneesta keittiöön, näki viinipullon, laski taas, ja ei tarttunutkaan siihen. Hän näki puhelimen, laski taas, ja tarttuikin siihen hakeakseen töitä. Laskelma lopettaa selitelmät ja ajatuskaavat, aloittaa tekemisen. Hän huomasi, että laskenta soveltuu kaikkeen epämiellyttävään tekemiseen, saa vain helpommin asioita tehtyä, ja kohta asiat eivät tunnukaan niin ”isoilta”. Nappaa itsestäsi kiinni, kun tilanne sitä vaatii. Yliajatteleminen aloittaa epäilyt, eli ”over thinking” täytyy osata lopettaa teoilla.

Olen itse joskus kuullut myös 20 sekunnin säännöstä. Säännön mukaan tarvitset todellisuudessa rohkeutta vain 20 sekuntia elämässä erilaisiin päätöksiin. Oli se sitten uuden työpaikan hakuun, puheen aloittamiseen, ihastuksen kontaktointiin jne. Olen itsekin soveltanut ajatusta, kun tuntuu, että jotain asiaa ei saa tehtyä.

Robbinsin mukaan oma epävarmuus on todellisuudessa ajatusmalli, uskomus, kaava. Kun ajatusmallia, tekemistä toistetaan riittävästi, siitä tulee automaatio. Itsevarmuus on näiden kaavojen rikkomista. ”Confidence is taking an action”, itsevarmuus on tekemisen aloittamista. Itsevarmuus on taito, ei persoonan ominaisuus. Robbins sanoo hyvin, että ”if you have a problem, that can be solved with actions, you dont have a problem”, eli jos sinulla on ongelma, jonka voi ratkaista teoilla, sinulla ei oikeasti ole ongelmaa. Tämän hän kehotti kaikkia kuulijoita kirjoittamaan muistiin. Omasta mielestäni se on erittäin inspiroiva, ytimekäs, tyhjentävä, selitykset lopettava lause. Usein ”ongelmat” ovatkin vain ajatusmallin tai toistuvan kaavan ansoja, tekemättömyyden tulos, jonka saisi ratkaistua teoilla.

Omat kaavansa saa rikki vain lopettaa ajatusmallin toisto ja käydä toimeen. Itsevarmuus on päätös yrittää.

Epävarmuutta hallitakseen, tulisi myös sen kohdalla ajatella, että se on päätös toimintatavasta. Kun ihminen alkaa epäillä omia kykyjään, ominaisuuksiaan, tavoitteeseen pääsyään, asian eteen tulisi listata pieniä askeleita, joita pitkin pääsee omaan tavoitteeseensa. Kun pieniä askeleita tekee päivittäin, alkaakin omaksumaan itsensä sellaisena henkilönä, joka tekee tavoitteen eteen töitä, itsevarmaksi. Oma kehitys näkyy pienten askelten summana. Ja nimenomaan ne pienet äänet pään sisällä, selitykset, tulee hiljentää, vaikka 5-4-3-2-1 – tekniikalla toimeen tarttuessa. Epävarmuuden tunteet ovat normaaleja, mutta niiden takia jonkin asian lopettaminen on valinta. Ihmiset ovat usein tottuneita ajattelemaan sitä, mikä voisi mennä vikaan, löytämään syitä siihen, miksi jotain ei kannattaisi yrittää.

Ihmisen mieli on myös siinä jännä, että, kun tietoisesti jätetään yrittämästä, saa se jo tuntemaan olon epäonnistuneeksi. Koska tavoite oli tiedossa. Epävarmuuden tunteita (piileskelyä, ylikriittisyyttä, epäröinti, auttamattomuuden tunne) voi kuitenkin käsitellä, kuunnella kehoa miltä ne tuntuvat, kuunnella pään sisäisiä ääniä. Niiden kanssa voi elää, jokainen tuntee niitä. Toimeenpano on valinta. 5-4-3-2-1 – tekniikka auttaa samaan aikaan asioita, joita on aina ennen selitellyt itselleen. Tavoite / unelma tulee osata myös sanoittaa (jopa tarkastikin), jotta se on selvä niin itselle kuin mahdollisille muille asiaan vaikuttaville.

Robbins osaa pitää puheita hyvällä esiintymisellä, häntä on miellyttävä seurata. Hänen oma tarinansa tekee hänestä myös uskottavan. Puhe toi uutta näkökulmaa itsevarmuuteen ja epävarmuuteen, aioin ehdottomasti muistaa hänen sanansa, kun seuraavilla kerroilla tunnen itsestäni epävarmuutta. Olen monesti ennenkin osannut muistuttaa itseäni erityisesti siitä, että voin valita, millä asenteella selviän jostain asiasta. Tuo lause, että epävarmuuden tunteet ovat normaaleja, mutta ne eivät saa vaikuttaa jonkin asian valintaan, oli lohdullinen ja inspiroiva. Aion hyödyntää 5-4-3-2-1 – tekniikkaa silloin, kun kuulen pään sisällä epämääräisiä selittelyjä. Olenkin hyödyntänyt epämiellyttävien tehtävien kohdalla ajattelua siitä, ettei asioita tule yliajatella, suurennella mielessä, vaan edetä suunnitelmallisesti. Olen myös muistuttanut itseäni asian palkitsevuudesta ja siitä, että mikään muu asia tällä hetkellä ei veisi minua lähemmäksi tavoitetta, mikään muu ei tällä hetkellä olisi sen tavoitteen kannalta tärkeämpää ja, että se on sitten ensimmäiseksi alta pois hoidettuna. Robbinsin itsevarmuuden oppeja sovellan jatkossakin.

Virta

lauantai 21. huhtikuuta 2018

Virpi Johansson uusi aineisto lisätty
21.4.2018 19:07