AOO:n opintopäivä: Monikulttuurisuus ammatillisessa koulutuksessa - riemu vai riesa?

Ammatillisten opettajien opintopäivien aiheena oli monikulttuurisuus. Mm. Jaana Kilponen puhui työelämän haasteista, Raija Vahasalo ammatillisen koulutuksen kehittämisestä, kuulimme paneelikeskustelua monikulttuurisuudesta oppilaitoksen arjessa ja Jani Toivola kertoi elämästään värillisenä suomalaisena.


Tapahtuman tiedot
Tapahtuma
Ammatillisten opettajien opintopäivä
Missä kävit?

Vantaalla 20.11.2011

Kuka järjesti?

AOO/Vantaan ammatilliset opettajat ry


Sisältö ja ajatukset
Mitä aiheita käsiteltiin?

Monikulttuurisuutta ammatillisessa opetuksessa.

Millaisia ideoita, ajatuksia ja huomioita sinussa syntyi? Miten hyödyit?

Paljon on erilaisuutta. Siitä on välillä hyötyä ja haittaa. Kaikki ovat kuitenkin samanarvoisia ja kohdeltava samalla tavalla. Päivä oli ajatuksia herättävä, vaikka asia onkin vanha tuttu.

Arviointi (1-5)
4

Jaana Kilpinen Turun ammatti-instituutista kertoi maahanmuuttajien ongelmista löytää paikkaansa työelämässä. Työelämästä löytyy ennakkoluuloja, vaikka puheissa vakuutetaan yrityksen olevan edistyksellinen ja innovatiivinen. Isona ongelmana on kielitaito. Jos ei osaa suomea, on vaikea työllistyä. Esityksessään Kilpinen esitteli ajatusta, onko monikulttuurisuus haaste vai mahdollisuus?

Kansanedustaja Raija Vahasalo kertoi ammatillisen koulutuksen kehittämisestä. Ammatillisen koulutuksen vetovoima kasvaa ja opettajien osaamista halutaan kehittää. Ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja on lisätty yli 11000. Lisäyksellä pyritään takaamaan nuorten pääsy koulutukseen, nuorisotyöttömyyden alentaminen ja syrjäytymisen ehkäisy. Ongelmana on opettajien määrän lisäyksen tarve. Laadusta ei voida tinkiä ja myös yleisön joukosta nousi kysymys ammatillisten opettajien kelpoisuusvaatimusten alentamisesta. Sitä opettajien yhdistys ei halua.

Paneelikeskustelussa lehtori Jari Heiska, rehtori Pekka Tauriainen , opinto-ohjaaja Eija Syrjälä ja diakoni, maahanmuuttaja Mariela Salminen keskustelivat monikulttuurisuudesta oppilaitoksessa. Kaikilla osallistujilla oli kokemuksia ja näkemyksiä maahanmuuttajien arjesta ja opiskelusta. Kulttuuritausta määrää pitkälti miten opinnot sujuvat. Esim. joku intialainen tyttö oli vanhempien määräyksestä keskeyttänyt opinnot ja hänet naitettiin ulkomaille. Maahanmuuttajilla on erilaisia perhetaustoja ja tapoja, joiden kanssa oppilaitoksessa voidaan yllättyä. Samoin opiskelija toisesta kulttuurista voi yllättyä oppilaitoksen tapoja (saako opettajaa puhutella). Rasismia eivät opettajat olleet kovin havainneet.

Jani Toivola kertoi omassa osuudessaan siitä miten hän jo pienenä havaitsi olevansa erilainen, ilman että sitä hänelle oli selitetty. Erilaisuus oli elefantti, josta ei puhuttu. Vastaantulevat mustat miehet aina tervehtivät eikä pieni poika tiennyt miksi näin. Janin äiti on suomalainen ja isä Keniasta. Isää hän ei koskaan tavannut. Jani korosti erilaisen tunteita. Ei ole sama millaisia nimityksiä esim. tummaihoisista käytetään, sillä ne tarttuvat lapsiin ja nuoriin ja he alkavat käyttää niitä puheessaan (etelän hetelmä, mokkamuna) loukaten muita. Nuorilla on myös taipumus antaa ulkopuolisen mielipiteen vaikuttaa eli mitä muut sanovat vaikka seurustelusta erilaisen kanssa. Eri maissa on erilaisia työkulttuureita, joissakin maissa asiakkaita palvellaan joissain sillä ei niin väliä. Yhteistyöllä saadaan kuitenkin asiat sujumaan. Eri kulttuureiden edustajiin pitäisi suhtautua kiinnostuneesti ja kuunnella aidosti mitä he sanovat. Olla tilanteessa läsnä. Ei tarvitse pelätä tai nolostua tai kuvitella olemattomia omassa päässään. Janin mielestä tasa-arvoisuuden mittari on se että jokainen on näkyvä samalla janalla.

Virta

maanantai 22. marraskuuta 2010

Piia Teittinen uusi aineisto lisätty
22.11.2010 14:33