Customer Experience Day

Ann Blomqvist

CXPA (Customer Experience Professionals Association) on kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, jonka Suomen paikallisjärjestö CXPA Finland edustaa yhteisön toimintaa paikallisesti.Shiru*te'n toimitusjohtaja Sirte Pihlaja toimii CXPA Finlandin toiminnanjohtajana.

Tänä vuonna 1.10. vietetään ensimmäistä kansainvälistä asiakkuuskokemusten päivää. Tällöin juhlitaan yrityksiä ja työntekijöitä, jotka tarjoavat unohtumattomia kokemuksia asiakkailleen."

Järjestäjänä toimi Shiru*te, joka on Suomen ensimmäinen asiakkuuskokemusten johtamiseen keskittyvä suunnittelutoimisto, jonka erityisosaamista on elämyssuunnittelu, asiakaslojaliteetti ja asiakasdialogit.

Tapahtuma oli asiakkuus- ja asiakaskokemukseen keskittyvä, tiivis seminaari jossa oli jätetty tilaa myös keskustelulle ja verkottumiselle muiden osanottajien kanssa. Puhujina oli eri alojen ammattilaisia. Tilaisuudessa jaettiin palkintoja ansioituneille yrityksille ja henkilöille.


Tapahtuman tiedot
Tapahtuma
Missä kävit?

YLE Iso Paja

Kenet tapasit?

Elina Leino, viestintäjohtaja, PlusTV, Monica Aro, viestintajohtaja, Sato Oy

Kuka järjesti?

Shiru*te


Sisältö ja ajatukset
Mitä aiheita käsiteltiin?

Sirte Pihlaja Shiru*testa avasi päivän kertomalla yrityksensä tekemästä selvityksestä suomalaisyritysten asiakkuuskokemusten johtamisesta. Selvityksessä mitattiin mm. johtamisen tavoitteellisuutta, toiminnan organisointia sekä miten paljon yrityksen panostavat asiakkuuskokemusten johtamiseen. Microsoft sijoittui ensimmäiseksi.
NPS eli Net Promoter Score mittaa kuinka moni asiakas haluaa suositella yritystä ja kuinka moni on valmis äänestämään jaloillaan. NPS ei ole vertailukelpoinen yritysten kesken, vaan lähtötilanne toimii jalustana johon sisäisesti verrataan kehittymistä.

Seuraava puhuja, Jukka Nupponen Questbackilta kertoi asiakaskokemusten jatkuvan mittaamisen tärkeydestä.Palautetta on saatava jatkuvasti, ja mittauspisteitä pitää olla runsaasti koko asiakaspolulta. Asiakkaan matka lähtee mielikuvasta ostokokemuksen kautta käyttökokemukseen.

Blanca Juti piti englanniksi mukaansatempaavan esityksen tarinankerronnasta. Tarinat auttavat meitä muistamaan asioita paremmin ja ne ovat välttämättömiä kun haluamme ymmärtää miten itse kytkeydymme viestiin. Testeillä on todistettu että asiakkaat olivat valmiita maksamaan 20-100% enemmän tuotteesta, jolla oli tarina.Blancalla on oma blogi aiheesta osoitteessa www.blancajuti.com

Jussi Laakso SSP Finlandista kertoi lentokenttämaailmasta ja sen asettamista haasteista ravintolatoiminnalle. SSP operoi monia ravintoloita Helsinki-Vantaan kentällä ( ja myös Turussa, Oulussa sekä Rovaniemellä), mm. Suomen ensimmäisen Starbucks-kahvilan.

Lea Aarinen-Koski kertoi Marimekosta kertoi heidän asiakaspolustaan sekä näytti esimerkkeijä Marimekon liikkeistä ympäri maailman.

Antti Aaltonen Roviolta esitteli Angry Birds uutuuden Toons ja kertoi miten Rovio ylläpitää fanien kiinnostuksen tuotteisiinsa rakentamalla tarinoita piirrettyjen filmien avulla Angry Birds hahmoille.

Millaisia ideoita, ajatuksia ja huomioita sinussa syntyi? Miten hyödyit?

Oli mielenkiintoista kuunnella eri alojen edustajien ajatuksia asiakkuuskoksmuksiasta, niiden kehittämisestä ja mittaamisesta.

Arviointi (1-5)
5

Virta

Perjantai 4.10.2013

Pe 4.10. 13:29 Kommentti Ann Blomqvist uusi aineisto lisätty